مونتاژ برد SMD

مونتاژ برد SMD  به دو صورت دستی و یا با استفاده از دستگاه Pick And Place انجام میشود که در ادامه به توضیح درباره این دو روش خواهیم پرداخت.

مونتاژ برد SMD به صورت دستی

در این روش مونتاژ برد توسط نیروی متخصص انجام می شود.روش مونتاژ دستی خود به دو صورت انجام می شود.

  1. لحیم کاری با استفاده از هویه

این روش برای مونتاژ بردهای نمونه استفاده می شود و برای تولید در تعداد های بالا قابل استفاده نمی باشد.

وسایل مورد نیاز :

  1. هویه
  2. سیم قلع
  3. پنس
  4. روغن لحیم

در این روش :

  • پد های روی PCB را برای قلع گیری بهتر آغشته به روغن می کنیم.
  • قطعه SMD مورد نظر را با پنس مخصوص براشته و سر جای خود قرار میدهیم.
  • با استفاده از نوک هویه مقدار کمی قلع را برداشته و روی پایه های قطعه SMD قرار می دهیم تا پایه ها به پد لحیم شوند.

مونتاژ برد SMD

همانطور که دریافتید در این روش باید بسیار با دقت عمل کنیم.

معایب این روش:

* وقت گیر بودن

*به دلیل استفاده از روغن لحیم در این روش برد الکترونیکی کثیف خواهد شد.

*شکل ظاهری قلع ممکن است زیبا نباشد.

مزایا :

*نیاز نداشتن به شابلون استنسیل

طراحی برد الکترونیکی

اگر نیاز به طراحی یا مهندسی معکوس از یک برد الکترونیکی را دارید کلیک کنید

طراحی برد الکترونیکی

اگر نیاز به طراحی یا مهندسی معکوس از یک برد الکترونیکی را دارید کلیک کنید
اینجا کلیک کنید

مونتاژ برد الکترونیکی

اگر برد طراحی شده آماده دارید برای برآورد هزینه مونتاژ و ثبت سفارش کلیک کنید

مونتاژ برد الکترونیکی

اگر برد طراحی شده آماده دارید برای برآورد هزینه مونتاژ و ثبت سفارش کلیک کنید
اینجا کلیک کنید

2. استفاده از خمیر قلع و هویه هوای گرم(HotAir)

این روش بمراتب سریع تر از روش لحیم کاری با هویه خواهد بود .در این روش نیز تمام کارها توسط نیروی متخصص انجام می شود.

وسایل مورد نیاز:

1.هویه هوای گرم

2.خمیر قلع

3.پنس

4.کاردک

5.شابلون استنسیل

مراحل کار در روش دستی با استفاده از هویه هوای گرم و خمیر قلع برای مونتاژ برد SMD را باهم مرور می کنیم:

1.ابتدا شابلون استنسیل را برروی PCB قرار می دهیم

مونتاژ برد SMD

2.خمیر قلع را بر روی شابلون ریخته و با استفاده از یک کاردک خمیر قلع را روی آن پخش می کنیم تا خمیر قلع روی پدها قرار بگیرد.

مونتاژ برد SMD

3.بعد از آغشته شدن PCB به خمیر قلع ، با استفاده از پنس قطعات را برداشته و در سر جای خود قرار می دهیم.

 

4.بعد از جایگذاری قطعات ،هویه هوای گرم را به محدوده ی قطعه نزدیک میکنیم و تا زمانی که خمیر قلع ذوب شود نگه میداریم.خواهیم دید که خمیر قلع ذوب شده و پایه های قطعه روی پد ها لحیم خواهد شد.مونتاژ برد SMD

مونتاژ برد SMD با استفاده از دستگاه

معمولا در مواردی که نیاز به مونتاژ برد الکترونیکی در تیراژ بالا وجود داشته باشد از این روش استفاده می شود.مونتاژ برد SMD به استفاده از دستگاه سریع ترین و با دقت ترین روش موجود برای مونتاژ برد SMD می باشد.

وسایل مورد نیاز :

1.دستگاه Pick And Place

2.کاردک

3.شابلون استنسیل

4.خمیر قلع

5.کوره

راما الکترونیک

مراحل اولیه این روش تقریبا مشابه با روش مونتاژ دستی با استفاده از هویه هوای گرم و خمیر قلع می باشد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

1.ابتدا دستگاه Pick And Place را با توجه به مدل و نوع تکنولوژی آن برنامه نویسی و تنظیمات مناسب را برای برد الکترونیکی مورد نظر را برروی آن انجام می دهیم.

2.شابلون استنسیل را بصورت دقیق برروی PCB قرار داده و خمیر قلع را با استفاده از کاردک رو آن پخش می کنیم تا تمامی پدها به خمیر قلع آغشته شود.

3.PCB را برداشته و درون دستگاه Pick And Place قرار می دهیم و دستگاه تمامی قطعات را با سرعت و دقت بالا در جای خود قرار خواهد داد.

4.بعد از اتمام کار دستگاه PCB را برداشته و درون کوره قرار می دهیم تا خمیر قلع ذوب شده و قطعات درون مدار الکترونیکی قرار بگیرند.

 

با توجه به پیشرفت روزافزونه تکنلوژی در دستگاه های مونتاژ برد SMD امروزه دستگاه هایی وجود دارد که قادرند تمامی مراحل بالا مثل شابلون زنی و انتقال به کوره را بصورت اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی انجام دهند.

مزایای قطعات SMD

PCB کوچکتر و ظریف تر : این قطعات 60 تا 80 درصد کوچکتر از نمونه های DIP خود هستند. وزن این اجزا نیزمونتاژ برد SMD بسیار کمتر است. بنابراین آنها فضای کمتری را در PCB  اشغال می کنند و بنابراین آن را کوچکتر و ظریف تر می کنند.
انعطاف پذیری PCB: از آنجایی که اجزای SMD مستقیماً بر روی سطح برد نصب یا لحیم می شوند، فناوری نصب سطحی از نظر مواد و طراحی PCB انعطاف پذیری زیادی را ارائه می دهد.
کاهش هزینه برد و مواد: اندازه PCB های SMD کوچکتر است و نیازی به سوراخ روی برد الکترونیکی ندارد. همچنین هزینه بسیاری از قطعات SMD نسبت به قطعات الکترونیکی DIP کمتر است. این به کاهش هزینه ساخت مونتاژ برد SMD کمک خواهد کرد. از آنجایی که مجموعه‌های SMD کوچک‌تر و باریک‌تر هستند، هزینه‌های حمل و نقل، بسته‌بندی و کاهش می‌یابد.
تولید ساده‌شده خودکار: قطعات الکترونیکی DIP  باید به صورت دستی در سوراخ‌هایمشخص در جای خود وارد شوند.پایه های این قطعات باید خم شده، شکل داده شوند و بریده شوند. این مورد در مورد قطعات SMD صدق نمی کند.با استفاده از ماشین خودکار مونتاژ برد SMD، می توان آنها را به صورت خودکار روی برد الکترونیکی قرار داد. این باعث کاهش هزینه پردازش و تولید می شود.
انتقال سیگنال و فرکانس بالا: به دلیل تاخیر کوتاه، این بردها قادر به انتقال سیگنال با سرعت بالا هستند. همچنین به دلیل اینکه اجزای SMD بدون پایه یا کوتاه هستند، تداخل RF کاهش می یابد. همچنین برد SMD مقاومت بیشتری در برابر لرزش دارد و نویز روی آن کمتر خواهد بود.

معایب قطعات SMD

تجهیزات گران قیمت: اکثر تجهیزات مونتاژ برد SMD مانند اوون (کوره)، دستگاه Pick and Place  و … گران قیمت هستند. از این رو خط مونتاژ برد SMD نیازمند سرمایه گذاری زیادی است.

کنترل کیفیت دشوار: از آنجا که اکثر قطعات SMD کوچک هستند و دارای اتصالات متعددی هستند، کنترل کیفیت آنها بسیار دشوار می شود. 
 آسیب پذیری: قطعات SMD در صورت افتادن می توانند به راحتی آسیب ببینند.
تولید حجم کوچک گران: تولید نمونه اولیه برد SMD یا تولید در مقیاس کوچک گران قیمت است. همچنین چندین پیچیدگی فنی وجود دارد و نیاز به تجربه و آموزش عالی دارد.
قدرت کم تر: نمونه SMD همه قطعات الکترونیکی فعال و غیرفعال موجود نیستند و ممکن است قطعه ایی مورد نیار باشد که نمونه SMD آن وجود نداشته باشد به طور کلی، قدرت اجزای SMD کم تر است.
مهرداد بروجردیان
می 16, 2022