لحیم کاری قطعات smd

آموزش لحیم کاری قطعات SMD

در این راهنما ما سعی کردیم تمام مراحل آموزش لحیم کاری قطعات SMD را با روشی آسان و سرگرم کننده برای شما توضیح دهیم.برای مشاهده مونتاژ برد SMD کلیک کنید. SMD مخفف surface mounted device یا قطعات مونتاژ شده روی سطح است که مشخص است این قطعات بر روی PCB مونتاژ شده اند. قطعات SMD بسیار کوچکتر از قطعاتی هستند که در روش DIP که پایه های قطعات در سوراخ هایی که بر روی PCB قرار دارند مونتاژ می شوند.

توجه: این نکات برای کسانی از شما در نظر گرفته شده است که می خواهند لحیم کاری قطعات اصلی SMD مانند LED ها، مقاومت ها، ترانزیستورها و خازن ها را شروع کنند.

لطفا توجه داشته باشید که ابتدا باید تجربه ی زیادی در روش های لحیم کاری قطعات دیپ داشته باشید.

مشاهده ویدیوی آموزش لحیم کاری قطعات SMD

تجهیزات لحیم کاری قطعات SMD

  1. هویه مناسب و یک اسفنج برنجی
  2. سیم قلع نازک برای لحیم کاری
  3. پنس SMD برای برداشتن و نگه داشتن قطعات SMD
  4. چراغ رومیزی
  5. ذره بین

محل لحیم کاری

لحیم کاری قطعات SMD

 

بهتر است برای انجام لحیم کاری قطعات SMD اتاقی آرام با نور مناسب را انتخاب کنید و سعی کنید جایی را انتخاب کنید که عواملی که ممکن است تمرکز شما را بهم بزند در آنجا وجود نداشته باشد زیرا این کار به توجه و تمرکز زیادی نیاز دارد.و همچنین از ثابت بودن میز خود اطمینان حاصل فرمایید و همچنین توجه کنید برای انجام این کار میز و صندلی مناسب و استاندارد داشته باشید که در طولانی مدت به گردن و کمر شما آسیبی وارد نشود. همچنین قبل از شروع به لحیم کاری قطعات SMD مطمین شوید که تمام قطعات SMD مورد نیاز خود را آماده کرده این و ترجیحا ازهر کدام از قطعات تعدادی اضافه تر نیز آماده کنید که در صورت گم شدن قطعه دیگر نگران نباشید.مونتاژ برد الکترونیکی.

مراحل لحیم کاری قطعات SMD

آماده سازی هویه

آماده سازی نوک هویه لحیم کاری را بهتر و آسان تر میکند. در ادامه روش های آماده سازی نوک هویه برای شما توضیح داده شده است.

1. هویه لحیم کاری قطعات SMD خود را روشن کنید و آن را تا دمای 350 درجه سانتیگراد یا 655 درجه فارنهایت گرم کنید.

  1. به سادگی کمی سیم قلع خود را به نوک هویه خود بزنید تا یک لکه قلع در اطراف آن تشکیل شود
  2. با مالش نوک هویه به اسفنج برنجی لکه ی قلع تشکیل شده را بردارید
  3. این کار را حدود ده بار تکرار کنید. با انجام این کار یک لایه ی نازک و تقریبا نامریی از قلع روی نوک هویه ی شما تشکیل خواهد شد که لحیم کاری را برای شما آسان تر خواهد کرد.

این کار نه تنها لحیم کاری شما را بهبود میبخشد بلکه نوک هویه ی شمارا نیز از سایش یا وفرسوده شدن محافظت میکند.

 

شروع لحیم کاری قطعات SMD

PCB را مقبل خود قرا دهید به طوری که سمت لحیم کاری رو به بالا باشد. سپس بررسی از روی دفتر چه راهنما یا نمونه ی بردی که از قبل آماده شده است محل درست مونتاژ قطعه ای که میخواهید مونتاژ کنید را به درستی تعیین کنید همچنین نشان های قطبیت قطعه را بررسی کنید تا قطعه را در جهت اشتباه مونتاژ نکنید.

ترجیح ما این است که از مونتاژ و لحیم کاری مقاومت ها شروع کنیم.

مراحل زیر به شما کمک می کند تا یک قطعه ی SMD مانند مقاومت، ترانزیستور، خازن یا LED را لحیم کنید:

1. پد های مسی روی PCB که قطعه ی مورد نطر باید روی آن لحیم شود را روی PCB پیدا و مشخص کنیید

2. یکی از پد هایی که قطعه بایر روی آنها لحیم شود را به قلع آغشته کنید

لحیم کاری قطعات SMD

3. با کمک پنس قطعه ی مورد نطر را بردارید و دقیقا در محلی که باید قرار گیرد ثابت نگه دارید(در صورت لزوم به جهت قطبیت قطعه مورد نظر توجه کنید).

لحیم کاری قطعات SMD

4.همزمان که قطعه را با کمک پنس در جای دقیق خود قرار دادید هویه ی خور را روی پدی که از قبل به قلع آغشته کردید نگه دارید تا قلع کاملا ذوب شود و قطعه ی شما روی PCB بچسبد. توجه کنید پس از سرد شدن و جامد شدن قلعی که به کمک هویه ذوب شده بود قطعه ی شما باید به گونه ای به PCB چسبیده شده باشد که شما نتوانید آن قطعه را جا به جا کنید.

لحیم کاری قطعات SMD

 

5.ابتدا مطمین شوید قطعه ی مورد نظر به درستی در جای خود قرار گرفته و به PCB چسبیده است سپس به کمک هویه و سیم قلع طرف های دیگر قطعه را به پدهای PCB حویه کاری کنید.

لحیم کاری قطعات SMD

6.اگر موفق شدید قطعه ی SMD مورد نظر را به درستی در جای خود و در جهت درست و بدون اتصال تصادفی به گونه ای که تمام طرف های قطعه به درستی لحیم کاری شده باشند قرار دهید به سراغ قطعه ی بعدی بروید و تمام این مراحل را دوباره برای قطعه ی مورد نظر جدید تکرار کنید.

 

توجه کنید اگر لحیم کاری قطعات SMD شما تمیز یا یکدست نیست نوک هویه ی خود را باید به طور مرتب به کمک یک تکه اسفنج خیس یا به کمک مفتول های به هم پیچیده ی نازک با روکش طلا تمیز کنید اگر باز هم مشکل برطرف نشد از این که هویه ی شما کاملا داغ باشد اطمینان حاصل فرمایید.

برطرف کردن اشتباه لحیم کاری

  1. چند سانتیمتر از سیم قلع خود را در کنار قسمتی از لحیم کاری خود که میخواهید آن را از روی PCB برداری قرار دهید
  2. همزمان که سیم قلع خود را به کمک پنس در جای خود قرار داده اید به کمک هویه آن را گرم کنید. توجه کنید چون تکه ی کوچک سیم قلع داغ میشود آن را با انگشتان خود نگه ندارید.
  3. اکنون سیم قلع باید لحیم کاری شما را به طور قابل توجهی جذب خود کرده باشد و شما میتوانید به راحتی قطعه را از روی PCB بردارید.
مهرداد بروجردیان
مارس 14, 2023
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.