صرفه جویی در هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

عوامل موثر و نکاتی برای صرفه جویی در هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

خریداران و مهندسان، به ویژه کسانی که به تازگی پا به این صنعت گذاشته اند، پس از دریافت قیمت مونتاژ PCB سوالاتی را مطرح می کنند: مونتاژ PCB شامل چه هزینه هایی می شود؟چه عواملی بر قیمت آن تأثیر می گذارد؟ و چگونه هزینه مونتاژ برد الکترونیکی را کاهش دهیم؟ خب در این مقاله قصد داریم به تک تک این سوالات پاسخ دهیم و آنها را بررسی کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مونتاژ برد الکترونیکی شامل چه هزینه هایی میشود؟

هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

اگر بطور کامل بدانیم مونتاژ برد الکترونیکی  شامل چه هزینه هایی می شود بهتر می توانیم برای صرفه جویی در هزینه ها اقدام کنیم پس موارد را باهم مرور میکنیم.

تولید PCB

اگر به تولید کننده PCB نیاز دارید که برد PCB خالی را برای PCBA شما بسازد. در این صورت، برد PCB اولین بخش هزینه خواهد بود. هزینه بردهای PCB با توجه به سختی ساخت PCB ، مواد مورد استفاده و جنس PCB تعیین می شود.

هزینه ی خریداری قطعات الکتونیکی مورد نیاز

معمولا شرکت هایی که خدمات مونتاژ برد های الکترونیکی را انجام میدهند،برای مشتریان خود،قطعات مورد نیاز پروژه ی آنها را نیز تامین میکنند. و یا تامین کنندگان قطعات الکترونیکی معتبر را به آنها معرفی میکنند. اما بااین حال خود مشتریان نیز میتوانند وظیفه ی تامین قطعات خود را بر عهده بگیرند. نکته ی قابل توجه این است که حتما قطعات مورد نیاز، از یک تامین کننده ی معتبر و با قیمت مناسب و منطقی تهیه شود. پس قبل از این کار حتما درباره ی تامین کنندگان قطعات الکترونیکی خوب تحقیق کنید و بعد اقدام به خرید از آنها کنید.

مونتاژ برد الکترونیکی

هزینه های مهندسی

تولید کنندگان بردهای الکترونیکی معمولا در پروژه هایی که تیراژ پایینی دارند هزینه های اولیه ی راه اندازی خط مونتاژ مخصوص آن پروژه را به صورت جداگانه در هزینه ها لحاظ میکنند که این هزینه ها شامل هزینه ی طراحی، هزینه های تولید PCB،استنسیل چاپ خمیر قلع بر روی PCB،هزینه های مونتاژ قطعات بر روی PCB و… میشود.

اما در تیراژهای بالا همه ی این هزینه ها در هزینه مونتاژ قطعات بر روی PCB، شکسته میشود و به صورت جداگانه لحاظ نمیشود.

پس هرچه سفارش شما تیراژ بالا تری داشته باشد هزینه مونتاژ برد الکترونیکی شما برای تولید یک برد، پایین تر خواهد آمد.

هزینه ی نیروی کار

بر خلاف فناوری نصب سطحی (SMT)، لحیم کاری DIP به نیروی کار بیشتری نیاز دارد زیرا این فرآیند به صورت لحیم کاری دستی انجام میشود، بنابراین هزینه نیروی کار را نیز باید در تولید و مونتاژ برد های الکترونیکی در نظر گرفت.

هزینه مونتاژ برد الکترونیکی تست

بعد از اتمام فرایند مونتاژ و تولید، برای اطمینان از عملکرد صحیح بردها باید آن هارا تست کرد که این نیز شامل هزینه هایی خواهد بود که به هزینه مونتاژ برد الکترونیکی اضافه حواهد شد.

عوامل اصلی که بر هزینه مونتاژ برد الکترونیکی تأثیر می گذارد

در ادامه عوامل اصلی تاثیر گذار در قیمت تمام شده مونتاژ برد الکترونیکی را بررسی خواهیم کرد.

نوع موادی که در تولید PCB به کار رفته است

هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

هزینه بردهای مدار چاپی بر اساس مواد مورد استفاده تعیین می شود، مواد رایج مورد استفاده شامل FR4، Polyimide، PTFE و فلزی مثل آلومینیومی هستند، به طور کلی، FR4 هزینه کمتری نسبت به مواد فلزی دارد. اما لطفاً به یاد داشته باشید که در انتخاب مواد برای جنس PCB نباید تنها بر روی هزینه متمرکز شوید، مهمتر از آن، ما باید به عملکرد هر ماده توجه کنیم،پس ابتدا مطمئن شوید که مواد مورد استفاده می تواند نیازهای محصول شما را برآورده کند.

تعداد لایه ها و تاثر آن در هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

تعداد لایه ها عامل بسیار مهمی است که بر هزینه مونتاژ برد الکترونیکی تأثیر می گذارد. هر چه تعداد لایه‌های PCB بیشتری برای مونتاژ نیاز داشته باشید، هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت. برای مثال، مونتاژ PCB چند لایه هزینه بیشتری نسبت به مونتاژ PCB تک لایه دارد. اما لایه های مونتاژ PCB باید به نیازهای دقیق شما بستگی داشته باشد. برای برخی از دستگاه های پیچیده، مونتاژ PCB چند لایه ضروری است تا مطمئن شوید که دستگاه می تواند همانطور که انتظار می رود به درستی عمل کند.

روش های مونتاژ قطعات و تاثیر آن در هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

روش های مورد استفاده برای مونتاژ قطعات نیز بر هزینه مونتاژ برد الکترونیکی تأثیر می گذارد. به طور کلی، فناوری نصب سطحی (SMT) هزینه کمتری نسبت به فناوری DIP دارد، زیرا فرآیند SMT خودکار و کارآمدتر است، در حالی که در روش DIP زمان بیشتری را صرف سوراخکاری PCB می‌کند. علاوه بر این، برخی از PCB ها ممکن است نیاز به استفاده از مونتاژ BGA داشته باشند که هزینه های مونتاژ را افزایش می دهد. بنابراین قبل از شروع مونتاژ، باید نیازهای پروژه های شما را مشخص کنیم و فناوری های مونتاژ مناسب را انتخاب کنیم. عملکرد قطعات را تنها به این دلیل نادیده نگیرید که می خواهید هزینه های مونتاژ را کاهش دهید، زیرا ممکن است باعث خرابی PCB یا حتی کل دستگاه شود.

هزینه های نیروی کار در کشور تولید کننده

هزینه های نیروی کار تا حد زیادی بر هزینه های مونتاژ PCB تاثیر می گذارد و هزینه های نیروی کار بسته به منطقه متفاوت است. به عنوان مثال، هزینه نیروی کار در ایالات متحده و اروپا بسیار بالاتر از هزینه در آسیای جنوبی است، هنگامی که خدمات مونتاژ را در کشورهای ارزان کار دریافت می کنید، ممکن است حدود 50٪ در هزینه مونتاژ  صرفه جویی کنید. اما هنگامی که نیروی کار را از کشورهای مختلف انتخاب می کنید، باید بر تخصص آنها در مونتاژ PCB نیز تمرکز کنید، به ویژه برای برخی از پروژه های مونتاژ PCB پیچیده مانند مونتاژ PCB چند لایه.

تاثیر حجم سفارش در هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

مقادیر سفارش مونتاژ PCB می تواند به طور قابل توجهی بر هزینه مونتاژ برد الکترونیکی تأثیر بگذارد. مونتاژکنندگان برد الکترونیکی قیمت های مطلوبی را برای حجم سفارش بالا ارائه می دهند. در حالی که برای مقادیر کم، ممکن است مونتاژ PCB هزینه های خیلی بیشتری برای شما داشته باشد. به خصوص زمانی که مقدار نتواند به MOQ برسد. در این صورت هزینه های راه اندازی، هزینه های مهندسی و سایر هزینه های یک بار مصرف، مورد نیاز است که قطعاً هزینه مونتاژ برد الکتروینکی را افزایش می دهد. اما برای برخی از سفارش‌های مقادیر زیاد، ممکن است لازم باشد هزینه‌های حمل و نقل گران قیمت را بپردازید، این عامل دیگری است که باید در هنگام تنظیم بودجه پروژه در نظر گرفته شود.

ویژگی های خاص و تاثیر آن در هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

هرچه برد شما ویژگی های خاص بیشتری داشته باشد، هزینه ی تولید بالاتری دارد. بنابراین مهم است که به مشخصات ویژه ای که نیاز دارید توجه داشته باشید. سفارشی سازی مانند تعداد لایه ها، اندازه ترک های PCB و پوشش روی PCB، هزینه های مونتاژ PCB را افزایش می دهد. در برخی موارد،در مونتاژ PCB برای دستیابی به ویژگی‌های خاصی مانند ضد آب بودن مورد نیاز است که هزینه مونتاژ بالاتر خواهد بود. زیرا مونتاژکنندگان بایداین ویژگی را از برد خالی تا قطعات الکترونیکی روی آن اعمال کنند، که واقعاً یک فرآیند زمان‌بر است.

زمان تحویل مورد انتظار

زمان مورد انتظار تحویل سفارش شما نیز می تواند بر هزینه های مونتاژ شما تأثیر بگذارد و سفارشات عجله ای هزینه مونتاژ PCB را افزایش می دهد. از یک طرف، مونتاژکنندگان باید برخی از سفارش‌های موجود را به حالت تعلیق درآورند و بهره‌وری را روی سفارش‌های شما متمرکز کنند. حتی ممکن است کارگران را ملزم به اضافه‌کاری کنند تا به برنامه شما برسند، و دستمزد اضافه کاری قطعاً هزینه را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، حمل و نقل معمولی زمان زیادی را تلف می کند. بنابراین باید حمل و نقل سریع را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که محصول خود را به موقع دریافت می کنید. اما حمل و نقل سریع هزینه های بیشتری را به همراه دارد.

هزینه بسته بندی و تاثیر آن در هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

هزینه بسته بندی عامل دیگری است که بر هزینه مونتاژ برد الکترونیکی تأثیر می گذارد و بسته بندی قطعات الکترونیکی مختلف منجر به هزینه های مختلف مونتاژ می شود. برخی از قطعات ممکن است برای تکمیل بسته به نیروی انسانی بیشتری نیاز داشته باشند. به عنوان مثال BGA را در نظر بگیریم، تکمیل بسته به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد زیرا باید به منبع تغذیه متصل شوند. برخلاف سایر قطعات، پین های الکتریکی یک BGA باید توسط اشعه ایکس بررسی شوند تا مشکلاتی مانند اتصال کوتاه نداشته باشند که این موضوع هزینه مونتاژ برد الکترونیکی را به شدت افزایش می دهد.

چگونه در هزینه مونتاژ برد الکترونیکی خود صرفه جویی کنیم

بعد از اینکه با عوامل تاثیر گذار بر هزینه مونتاژ برد الکترونیکی آشنا شدیم. وقت آن رسیده که برای صرفه جویی ددر هزینه مونتاژ برد الکترونیکی اقدام کنیم.

بهینه سازی طراحی PCB برای صرفه جویی در هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

عوامل مختلفی بر هزینه مونتاژ برد الکترونیکی تأثیر می‌گذارند، از جمله سطح، اندازه PCB، تعداد لایه‌ها و پدهای PCB. و طراحی منطقی این قطعات می تواند به کاهش هزینه و حفظ کیفیت کمک کند. به عنوان مثال، هر چه تعداد پدها روی برد بیشتر باشد، هزینه بیشتر می شود و هر چه اندازه ی پدها کوچکتر باشد، هزینه بیشتری را می طلبد. بنابراین، برای طراحان مهم است که تعداد و اندازه پدها را با دقت انتخاب کنند. بعلاوه اشکال مختلف برد نیز بر قیمت تاثیر می گذارد، معمولا اشکالی مانند مربع و مستطیل نسبت به سایر اشکال خاص هزینه کمتری دارند. بنابراین هنگام طراحی PCB اگر نیازی به ساخت تابلو با اشکال خاص نیست، سعی کنید PCBرا مربع یا مستطیل طراحی کنید.

یک مونتاژ کننده برد الکترونیکی قابل اعتماد پیدا کنید

کار با یک مونتاژ کننده برد الکترونیکی قابل اعتماد می تواند در هزینه مونتاژ شما نیز صرفه جویی کند. یک مونتاژ خوب به شما کمک می کند تا هزینه ها را کاهش دهید. کمترین میزان خرابی را داشته باشید و در عین حال کیفیت مونتاژ را تضمین می کند.

مونتاژ برد الکترونیکی

حجم سفارش و زمان تحویل را تنظیم کنید

با توجه به میزان تقاضا برای محصول شما. سعی کنید زمان و حجم سفارش درست و بهینه ای را به مونتاژکار خود بدهید و روز مشخصی برای تحویل سفارشات تعیین کنید.  تا مونتاژ کار در اسرع وقت و با برنامه ریزی درست پروژه ی شما را انجام دهد. در غیر صورت پروژه ی شما عجله ای انجام میشود و ممکن است هم از کیفیت آن کم شود و هم شامل هزینه های اضافی شود که ممکن است هزینه مونتاژ برد الکترونیکی شما را افزایش دهد.

از تولید کنندگان داخلی بهره ببرید

هزینه مونتاژ برد الکترونیکی

امروزه کشور عزیزمان ایران توانسته به پیشرفت های چشم گیری در زمینه ی طراحی و تولید برد های الکترونیکی دست پیدا کند.  و مهندسان و مونتاژ کاران قابل اعتماد داخلی بسیاری وجود دارند که میتوانند با به روزترین روشها و پیشرفته ترین دستگاه های دنیا با هزینه های بسیار مناسب،سفارشات شمارا با دقت و کیفیت بسیار بالا برای شما تولید کنند و در اسرع وقت به دست شما برسانند که مزیت های بسیار زیادی نسبت به سفارش محصولات به کشورهای خارجی مثل چین و هند را دارد.

از مزیت های سفارش به طراحان و تولید کنندگان داخلی میتوان به زمان تحویل سفارشات اشاره کرد. زمان ارسال سفارشات از کشور های خارجی میتواند از یک ماه تا هشت ماه زمان ببرد که این برای کارخانه ها و تولیدی ها زمان بسیار زیادی است که میتواند خسارت های مالی جبران ناپذیری را اعمال کند.

علاوه بر آن هزینه های سرسام آور حمل و نقل هوایی و دریایی باعث شده که مشتریان به تولید کنندگان داخلی روی بیاورند و در همچنین در هزینه مونتژ برد الکترونیکی خود صرفه جویی کنند و از سفارش به کشور های خارجی استقبال نکنند.

همچنیین برد های الکترونیکی قطعات بسیار ظریف و حساسی هستند که میتوانند در فرایند حمل و نقل های طولانی  به راحتی آسیب ببینند و معیوب بشوند. که امکان مرجوع محصولات معیوب به تولید کنندگان خارجی وجود ندارد و این هم از عواملی است که میتواند خسارت های مالی بسیاری را به مشتریان بازار های خارجی، وارد کند. همچنین سفارش محصولات به کشور های خارجی باعث خروج ارز از کشور و ایجاد تورم در بازار داخلی میشود.

مهرداد بروجردیان
آوریل 25, 2023
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.